Parno Adat Semurup Kerinci

PARNO ADAT MANGGIN TAHU

Assalmualaikum Wr.Wb.

Seiring balam dengan murbah balam lalu murbah mandi, seiring salam dengan sembah salam lalu sembah kembali, salam kami tujukan kepado kayo selaku depati ninik mamak pemangku adat sembah kami sampaikan kepado kayo staf negeri dalam parit yang besudut empat kini nan kurik kundu nan merah sago nan baik budi nan indah basoputih kapeh dapat dikimak putih hati berkeadaan. Pado malam ini nyato dialam terang diareh dan mengingat kejo bapukok silang bupangka kami dari anak jantan teganai rumah ini lah dapat kato seluku dan mufakat untuk menyampaikan hajat dan maksud cupak gantang kito kepado kayo staf negeri mako penyampaian kato kami tujukan kepado ninik mamak pemangku adat alu kakayo pumen punumbuk kato.

Begini kayo ninik mamak,

Mengingat negeri yang bupaga adat tapian bupaga baso padang bupaga malu rumah butaganai kampong batuo luak bupanghulu alam barajo, pado malam ini sengajo kami merungguhkan staf negeri karno kayo tuwen anak buah anak punakan masuk kapetang ngaluakan pagi mengarah mangajun mengilo membentang karno pada malam ini cupak gantang kito nak manggin tahu kepado kayo yaitu nak mutong kaki empat atau nak munuh kambek/biri2 , jawi[1] dalam rangka mau anak ke sungai atau turun mandi yaitu pado hari jum’at dan langsung kenduri, jadi pado hari itu kami mintak kepado kayo untuk dapat mengarah mengajun, sebalik dari pado itu pulo karno kito mengingat sigedong-gedong kejo bapulong pertengahan kejo banjuk tahu sekicik kejo setahu menurut ico pakai kito adat rusak lumbago jangan sumbin jadi pado malam hari ini kalu ado kanti kanti kayo dengan idak hadir atau idak tibo kato-mengato nyampai menyampai bahwa pado hari tersebut kami mintak dihadiri kenduri cupak gantang kito ini jadi sebagai penyampaian kato wateh pumen kalu jarang sisut kerap tuhong di ninik mamak,, Terimo kasih.

PARNO ADAT MAMPEH

Assalmualaikum Wr.Wb.

Seiring balam dengan murbah balam lalu murbah mandi, seiring salam dengan sembah salam lalu sembah kembali, salam kami tujukan kepado kayo selaku depati ninik mamak pemangku adat sembah kami sampaikan kepado kayo staf negeri dalam parit yang besudut empat kini nan kurik kundu nan merah sago nan baik budi nan indah basoputih kapeh dapat dikimak putih hati berkeadaan. Pado malam ini nyato dialam terang diareh dan mengingat kejo bapukok silang bupangka kami dari anank jantan rumah ini lah dapat kato seluku dan mufakat untuk menyampaikan hajat dan maksud cupak gantang kito kepado kayo staf negeri mako penyampaian kato kami tujukan kepado ninik mamak pemangku adat alu kakayo pumen punumbuk kato.

Begini segalo kito ngan duduk, mengingat negeri bupagat adat tapian bupaga baso padang bupaga malu adat jangan rusak lembago jangan sumbin adat ico pakai kito contoh yang sudah tuwah yang menang titin tipasang lah dititi jalan dirambah lah ditempuh apobilo cupak gantang kito dapat musibah atau sesuatu kito pampeh untuk menjaddi obat dimano cupak gantang kito tadi bak kato pepatah mengatokan malang tak dapat ditulak mujur tak dapat diraih malang sekijab mato mujur sepanjang hari lah terjadi pelanggaran siang tadi lah luko jangat gurih daging mudah-mudahan dengan tepung tawa ini sakit cupak gantang kito maknyu buransu sihat bubalik aso dengan dulu ngulang aso dengan lamo dan untuk akan datang bela dunia bela akhirat dijauhkan allah hendaknyo,

jadi nitulah pumennyu, Terimo kasih.

PARNO MEMBAYAR UTANG (Mayie utang)

Pepat dipepat batang kaduduk, Batang cempako di duo kuto, Serapat kito dengan duduk Alu ke ninik mamak ketumbuk kato; Kok bukato dalam adat, Jiwa itu tanda, rimbo janji, laut piki; Kok bukato dalam pesuko, Munanam selingkung paga

Adapun namo yang terang dalam adat

4 perkaro : Pertamo namo depati ; Keduo namo ninek mamak ; Ketigo namo teganai ; Keempat namo anak jantan

Mli gulo iluk bukanti; Dibeli di pekan tinggan; Kami parno mulai kini; Nak bilang maksud cupak dinge gantang

Idak di bilang maksud cupak dingen gantang; Jangan seperti ayi dalam pinggan; Idak bu ulu idak bu maro; Terbit ayi dari ulu

Terbit getah dari batang; Terbit angin dari pohon; Terbit kato dari cupak dingen gantang; Karno cupak deinge gantang; Lah dapat susun dinge tindih Top dinge anggit Undin dinge sluku Lah mulek ayi di pembuluh Lah getu kato mufakat

Kato tiserah pada urang surang

Mengingat kito umah butaganai ; Kampung butuo, luak penghulu alam burajo; Sengajo di rangkuh kito anak janta teganai umah; Tau-tau pati penghului; Serto kayo perbukalo; Bungkan yang empat ; Imam, katib, cerdik pandai; Serto kayo anggota BPD; Lah hadir pulo Bapak kepala desa

Sengajo merangkuhkan kayo tersebutr pada malom ini; Sebab kayo itu dingen mgang kunci kampun pasak negeri; Mnaun ke jengkun dinge pakunyu; Mano Kito Selaku Hamba Allah; umat Muhammad; Suruh kerjo tegah di nti;Sah dipakai batal dibuang.

Mengingat kito busko kamarken ; Ba adik bakakak; Bu kaum sanak saudaro; Sengajo dirungguh kito anak jantan; Keduo belah pihak pada malam ini; Anak buah anak pnaken kito Ia bserang selisih

Kalu kusut kito usai Kalu silang na kito susun Kalu sarangn na dibagi Kalu renggang na kito patut; Nyato diareh terang dialam

Si a ia ticalik di gunung kapu; Putih tunjuk; Teinjak di gunung arang; Itam tapak; Kalu di gantung suko tinggi Kalu duso suko tubat; Kalu salah suko batang

Menuhut ico pakai sejak dulu sampai sekarang

Kalu salah tentu yo butang Menurut top jenang deinge rajo Adat kayo idak kupak Lamago idak sumbing Ini nyu meh nyu

Putih kapeh buli dilihat; Putih hati berkenyataan Kalu jarang sisut Kerap tuhong

JAWABAN PARNO

Adopun namo nge terang dalam adat Empat perkaro Pertamo namo depati Keduo namo ninek mamak Ketigo namo teganai Keempat namo anak jantan Nyato diareh terang dialam

Pada malam ini Anak buah anak penakan kito Ia dapat susun dingen tindih Top dinge anggit Undin dinge inuk Nge kusut la selesai Nge bsilang ia patut Nge kruh la jernih Nge buslang kang lah susun Ujung pangken yo busuo

Anak buah anak panakan kito Lah calit di gunung kapu Tentu yo putih tunjuk Tpijak gunung arang Itam tapak

Pada malam ini idak lahi pado Ico pakai kito sejak dulu Sampai sekarang Kalu duso tubat Salah butang Utang dibaya.

Pado malam ini adat idak kupak Lembago idak sumbing Ini meh nyo

PARNO PERTUNANGAN

Pepat dipepat batang kaduduk Batang cempako di duo kuto Serapat kito dengan duduk Alu ke ninik mamak ketumbuk kato

Kok bukato dalam adat Jiwa itu tanda, rimbo janji, lau piki Kok bukato dalam pesuko Munanam selingkung paga Adapun namo yang terang dalam adat 4 perkaro Pertamo namo depati Keduo namo ninek mamak Ketigo namo teganai Keempat namo anak jantan; Mli gulo iluk bukanti Dibeli di pekan tinggan Kami parno mulai kini Nak bilang maksud cupak dinge gantang Idak di bilang maksud cupak dingen gantang Jangan seperti ayi dalam pinggan Idak bu ulu idak bu maro Terbit ayi dari ulu Terbit getang dari batang Terbit angin dari pohon Terbit kato dari cupak dingen gantang Karno cupak deinge gantang Lah dapat susun dinge tindih Top dinge anggit Undin dinge sluku Lah mulek ayi di pembuluh Lah getu kato mufakat Kato tiserah pada urang surang

Mengingat kito umah butaganai Kampung butuo, luak penghulu alam burajo Sengajo di rangkuh kito anak janta teganai umah Tau-tau pati penghului Serto kayo perbukalo Bungkan yang empat Imam, katib, cerdik pandai Serto kayo anggota BPD Lah hadir pulo Bapak kepala desa

Sengajo merangkuhkan kayo tersebut pada malom ini Sebab kayo itu dingen mgang kunci kampun pasak negeri Mnaun ke jengkun dinge pakuny Kalu menebang menuju bangka Melanting menuju tampuk Menimbak menuju alamat Anyut bugo dari ulu Bungo cempako kmbang masak Dimakan punai marabah

Kini janji nak tpet Aram nak di huni Kato dulu nak tepati Adet uha kerimbo ado rinteh dinge terantang

Adet uhang bukayo ado lepang nge butakuk Adet uha butunong ado sebentuk cincin sebilah jarum Bungo meh bungo mentawi Urang bukudo dari jambi Pado malom ini tuka meh Bjuang bli Buka pirak dinge kito mnago

Pada malom ini mletak tanda

Si A dengan si B

Kalu kerang tuhong Kalu jarang sisut Sadi itu katuny ninek mamak

JAWAB PARNO PERTUNANGAN

Nak kami tulak bukan nyo rakit Nak kami kabin bukanyo perahu Nyato di areh terang dialam Pado malam ini Lah cucok weh mlawen buku Layak mlawen jodoh

Nepat aro bubungo kuning nepat durian runtuh sipagi nepat pisang masak smalam bukan tuha pendapat semilan kali baik sepuluh kali agung

anak ngini la meletak tando lah jadi anak buah anak pnakan kito jesak pado malam ini kalu ngpin lah samo gdang nimbang samu bret nguku samo panjong jauh paga ati dekat paga mato la jadi anak buah anak penakan kito

mano tmilang dicacak situ tmilang tumbuh mano bumi dipijak situ langit di junjung mano negeri di tunggu situ adat di tuhut mano kayo bilang dari awal sampai akhir jarang idak dapat disisut kerap idak dapat di tuhong lah yo nia galu sadu nge kayo kato

PARNO NGUNJUK TAU

Sungguh banyak ikan di lubuk

Siku ugo denge keno jalo

Sungguh banyak kito dinge duduk

Alu ka ninik mamak kutumbuk kato

Kini nak kito bilang jugo usul dingen asal

Sebab dingen karno

Kalu idak dibilang usul dinge asal

sebab dinge karno

Jangan pulo samu dingen ayi dalom sayak

Idak tentu pulo ulu denge maro

Kini terbit ay dari ulu

Terbit getah dari batang

Terbit angin dari pohon

Terbit kato dari cupak dinge gantang

Mano cupak dinge gantang dirumah ini

Lah dapat pulo unding dinge inok

Top dinge anggit, susun dinge tindih

Kok ili lah serentak satang

Kok mudik lah serengkuh dayung

Kok terendam lah samo basah

Kok terampai lah samo kering

Kok terapung lah samo anyut

Lah seletuh bedin se alun suhak

Se iyo sekato, seciok bak ayam

Sedenting bak besi, serumpun bak serai

Lah bulek ai dipembuluh

Mulek kato dek mufakat

Kato terserah pado urang surang

Yang mano sepangkalan pado malam ini

Sengajo merengguhkan kayo ini

Anak jantan teganai rumah

Beserto kaum adat,cerdik pandai,alim ulamo

Lah hadir pulo bapak kepala desa penghulu jiwa negeri

Ulu balang tabing negeri

Alim ulamo suluh yang amat terang ai yang amat jernih

Kaum adat yang ngunci kampung pasak nageri

Dinge nak nyekun dinge paku

Dinge ngilo dinge mentang

Mengarah mengajun anak buah anak punakan

Dinge ngulua ka pagi masuk ka ptang

Anak buah anak punakan dalom negeri kito ini

Menurut adat dinge icokito pakai

Sigdong-gdong kjo bu pulong

Pertengahan kjo ngenjuk tau

Sikcik-kcik kjo sitau

Nampak nyo sepangkalan pado malam ini nak ngenjuk tau

Yaitu nak mutong kaki mpat pado hari ……………..

Pumen nyu anak ngini nak mau anak turun kesungai

Nak mulpeh utang, bukan pulo utang meh dinge pirak

Yaitu utang terhadap anak ado pulo limo para karo

1. Utang tindih tabung, 2. Mau anak turun ke sungai, 3. Sunat rasul, 4. Mulpi anak nuntut ilmu, 5. Tikah kawin.

Nampak nyu anak ngini nak mulpeh utang ke ………….

Jadi segalo kayo dinge hadir pado malom ini

Muhon pulo kayo hadir pado hari ……….. Dan mano kanti kayo yang idak hadir malom ini muhon pulo kayo sampai menyampai kato mungato supayo kayo samo-samo hadir pado hari ………. Untuk mengarah mengajun pado hari itu

Jadi sejak dari awal sampai akhir nyu tadi

Apu dinge lah kami sampaikan tadi

Kok jarang tulung kayo sisut

Kok keraptulung pulo kayo nyabut

Nau mudo sga nyu rapat, nyu rapat ke ujung lidi

Karnu kami agi mudo kurang sependapat,

jangan pulo menjadi upat dinge puji

Bunyi ktuk uhang koto rendah

Nyu ku denga ke bangkahulu

Kami nyawab purno iyo la sudah

Kalu salah mintak maaf terlebih dahulu.

JAWAB PARNO

Bujalan ke lubuk paku

Teruh ke bideng limo

Kutumbuk kato iyo lahi ka aku

Tapi nanga kito busamo

Dek lah biaso gulo meruap

Pisang bubuah, jagung burambut

Lah biaso pulo kato bujuap

Andai di tingkah, gayung busambut

Kalu kato idak bujuap, andai idak ditingkah

Gayung idak disambut

Idak pulo bena menuhut adat kito

Kini nak kami jawab ugo sipanjang kato kayo

Panjang barih uhang bulahak

Tuan ji buserban kereh

Kayo urai panjang dinge pandak

Iyo kami sambut cepat dinge tangkeh

Jadi sejak dari awal sampai akhir

Apo yang kayo sampai tadi

Kok tabilok lah menjadi ukir

Terentang lah menjadi barih

Munimbak lah menuju alamat

Melenting lah menuju tampuk

Menebang lah menuju bangka

Kok jarang idak nyado untuk disisut

Kok kerap idak nyado untuk dicabut

Iyo kini lah diadokan nasi yang sesuap

Gulai yang setangkai

Ai yang sereguk

Iyo mintak di bacokan do’a berkat do’a selamat

Iyo supayo kito selamat dunia akhirat

Begitu pulo terhadap keluarga kito

Kok ado yang mati baru mati lamo

Supayo amal perbuatannya dapat diterimo

Kok sempit kubur minta dilapang

Kok paneh mintak di dingin, kok berat kesalahannya mintak diringankan

Kayu aro pasa sebelah

Iluk di beli ikan hiu

Kini jawab parno iyo la sudah

Kok ado salah janggalnya mintak maaf terlebih dahulu

Untuk membaco do’a kito serahkan kepado alim ulamo

PARNO MELETAK TANDO/CIHI

Begini kito busamo segalo kito dinge duduk

Sebelum acara ini kito mulai lebih baik kito silisu terlebih dulu

Kato adat mengatokan sebelum dahan ka manimpo, anting ka mancucuk

Maksud kami itu bugini, katu adat ngato kalu nak bubini isi adat, isi pusko

Kalu nak lahi tuang lambago

Idak ado kayo keduo belah pihak ini mena buet dinge janji antaro anak ngini buduo

Kulu ado katokan ado, kalu idak katokan idak

Jangan nanti api padam, puntung berasap, rumah sudah tokok babunyi

Kalu ado atau idaknyado mai kito mulai acara kito ini

Assalamu’alikum warahmatullah hiwabarakatuh

Pepat dipepatbatang kududuk

Serupo dinge batang ubi

Cimpako diluar koto

Serapet kito dinge duduk

Sadu dilingkung rumah ini

Alu kayo situ punumbuk kato

Kini purmulaan kato usul dinge asal

Penyudahan kato ico dinge pakai

Kok bakato didalam adat itu, jiwa adalah tando

Rimbo itu janji, laut itu piki

Kok bukato di dalam pusko, munanam silingku paga

Bujalan menuju lurus

Bukato menentang bena

Menebang menuju bangka

Menembak menuju alamat

Melenting, menuju tampuk, kito menuju pulo maksud

Manolah maksud kedatangan kami pado malam ini adolah usul dinge asal

Sebab dinge karo, yaitu gawe anak ngini buduo

Pumenlah mbuk nyu sa unding sa inok, sa iyo sa kato

Kok ili lah sarantak satang, kok mudik lah sarangkuh dayung

Terbang lah bakawan, hinggap lah ba pulun

Lah dicari pulo hari baik kutiko jayo

Nyato di alam terang di areh

Kok ruweh lah bulawen buku

Garis lah busubuk dinge titik

Kini pinang nak bubalik ku tampuk

Sirih nak balik ka gagang

Janji nak ditepati, ikrar nak bauni

Buet butunggu, kato dulu ditepati

Kini tando uhang ka rimbo ado rinteh dinge tabantang

Tando uhang bakayu, ado lepang dinge batakuk

Tando uhang meminang ado cincin dinge bu bentuk

Tando uhang butunong ado tando dinge taletak

Kini panjang tarumpah uhang banja

Di bao ili ke bangka hulu

Adat uhang nempah iyo pakai panja

Tando uhang ngetak cihi ado sah tando jadi

Ini nyu tando sah dinge jadi

Kami serahkan kepado kayo menurut top jenang dinge rajo

Adat idak kupak lembago idak sumbing

Terimolah……………

JAWAB PARNO MULTAK TANDO/CIHI

Lah sampai itu ninik mamak

Menyalo kelubuk paku

Dapat ikan si ikan rayo

Punumbuk kato iyo lahi ka aku

Tapi dinge nenga kito busamo

Kini gedang ai uhang sungai landai

Pasang menyenak ke bangkahulu

Idak pulo kami dinge nak ngacak cedik dinge pandai

Kito menuhut telatah telitih uhang tuo dulu

Mano telatah teliti uhang tuo dulu

Adat gulo itu meruap

Adat pisang itu ba buah

Adat jagung itu ba rambut

Lah biaso pulo kato di jawab andai ditingkah

Gayung di sambut

Kalu kato idak dijawab andai idak ditingkah

Gayung idak di sambut, tentu salah menurut adat

Kini nak kami jawab jugo sepanjang ninik mamak sampaikan tadi

Apo lah kayo sampaikan tadi

Kok menebang lah menuju bangka

Menembak lah menuju alamat

Melenting lah menuju tampuk

Kini sembilan baik,sepuluh kali agung

Napet aro babungo arum, napet pisang masak setahun

Napet durian runtuh sepagi, ikan dilaut asam digunung

Di dalam kuali batemu jugo

Yang dinanti telah tibo, yang di tinggu lah datang

Nge dicari lah dapat, mimpi lah nyato maksud nak sampai

Makan abih, menggan putuh, bujalan nak sampai ke batas

Bulayar sampai ka pulau

Mako kami pado maam pada hari ini

PARNO ADAT PERKAWINAN

Maksud cupak nge gantang kito pado malom ini arti anak ini nak menempu plo lawang dinge duo

Lawang adat, lawang serak

Lawang adat sirih nak butuik pinang nak butanyo

Lawang serak dijawat ijab nge kabul

Minin menempuh lawang adat mano nga di kato lawang adat arti adat perempuan mengetahui orang masuk orang keluar kalu idak mengetahui orang masuk orang keluar sebab adat si perempuan menaru dama segelumbung kalu idak mengetahui orang masuk orang keluar samu nge dama disilat api adat si laki laki ini samu munaruh kbu gdang idak bukandang pipit jantan idak busarang ile lpeh mudik tilampau ili timaro mudik ti ulu di lpeh ka pagi mungurung ku ppetang di lpeh ka pagi muncari taweh nan bagindo rati munimbak munuju alamat mulanting munuju tampuk muncari weh dingan buku muncari alur ngan patut mencari unding ngan cinok mencari piki dingan sipaham mencari kato ngan sipkat kini lah dapat katongan sipekat pao adat mungato kaitu cabe di gunung garam di laut kini nak butemu dalam singgalam nanin ibarat uhang nangkop tanah ado rmbat ngerinteh ado rmban nge butakuk itu nge di pegang ninik mamak depati pungulu teganai dumah nauk mudo sga nyo rapat rapat truh ke ujung lidi kami purno sadu itunge dapat jangan pulo jai upat nge puji

Jawab parno

Minin adet jagung burambut adet gulo muruap idak di juap kato kayo jangan di kato kami mumbabi buto minin kito juap ugo kato kayo kok jarang dak nyado tuk disisut kok krap dak nyado tuk di cabut sedang iluk pandangan mato iju runding serakat kato

PARNO TURUN MANDI

Kapal merapat di tanah jambi beri bubali dengan bulata sirapat kito di tempat ini kameno pulo kami nak numbuk ka kato orang merapat sami duduk buat bingkai kalu cermin iyo nak di pasang bagian muko serapat kito denga duduk di tempat ini iyo alu kayo kutumbuk kato

begini segalo kito yang duduk dalam rumah yang bertaganai dan yang duduk diluar rumah bupaga adat kcik idak kami sebut namo gdang idak kami sebut gla seiring balam dengan rembah balam lalu merebam mandi seiring salam dengan sembah salam lalu sembah kembali uhang butuah di ujung tanjung uhang mulanca di ai mulih uhang butulap di batu ipuh raja jauh la di panggin untung raja dekat la di panggin sihih raja dekat la di panggin pulo dingan kato kalu idak di sampai maksud cupak ngan gantang jangan senduk ai dalam pinggan idak tentu ulu idak tentu pulo muarunyu kini kito muncari ulu nga nerbit ai dari ulu terbit angin dari pohon mano cupak ngan gantang lah seundin lah seinak seiyo sekato pado ahi ini sengajo berungguhkan segalo kayo ngan ado kayo ngan hadir yaitu anggo ta empatjenis bpd beserta bapak kepala desa penghulu jiwa negri alim ulama seluruh bidang dalam negeri seluruh yang amat terang ayi yang amat jernih kaum adat yang memegang kunci kampung pasak negeri nge nauh ke jengkun dengan pakunyu menghilo membentang mengarah mengajun menempah membimbing cerdik pandai memeliharakan diri serta dengana agamo pandai buku citak dalom ai pandai buku cembung dalam ai pandai bujalan dalam tanah pandai bukato dalam ai pandai memadu same mejam pandai menangkap bayang bayang pandai menarimo kato sudah pandai busiul same ngango dek mengingat kewajiban mak dinge bapak menurut adat ado empat limo parakaro yaitu mao anak ke sungai tindik gabung sunat rasul mulepeh anak nuntut ilmu tikah kawin pumen pado ahi ini cupak gantang melepeh kewajiban nganpartamo yaitu mao anak ke sungai kini kami mintak kepado kayo ngan hadir mak kito doakan supaya anak yang kito bao ke sungai padoahi ini mak nyu menjadi anak yang saleh yaitu anak yang berbakti kepado keduo uhang tuo masyarakat bangsa dan agamo

JAWAB PARNO

Lah bungi ungko di tanah jambi nyukudengake maro bungo kutumbuk kato yo alu kak sisi nga busamo gedang ai uhang sungai landang pasang menyenak ke bangka hulu bukan pulo kami ngacak cedik denga pandai dak telatah telitih uhang tuo dulu mano telatah telitih uhang tuo dulu dek lah biaso gulo muruap pisang bubuah jagung berambut lah biaso kato bujuah andai butingkah gayung busambut kini nak kami jawab jugo sepanjang kato kayo mano hajat nge kayo sampai pertamo mambao anak turun ke sungai kini sagalo kito nganhadir mak samo samo kito doakan kepada allah supayo anak nge kito bao ke sungai mak nyu munjadi anak yang saleh taat beragamo kini lah di doakan nasi nge sisuap gulai nge sitangkai ai nge setegug mintak di lanca doa selamat doa berkah serta doa nulung arwah uhang mati bahu dan matilamo kok duo kito serahkan ke alim ulama

PETATAH PETITIH ADAT ALAM KERINCI

1. Tebu bepalut dengan daun, nangko kalumak dengan getah, tau aye belum buriak, daun kayu belum beringgung

Artinya :

Kalau terjadi perselisihan dalam lingkungan keluarga, hendaknya diselesaikan secepat mungkin, sebelum diketahui oleh orang banyak

2. Keruh aye jingok ke hulu, nyentung ayi jingok ke muaro

Artinya :

Dalam menyelesaikan suatu permasalahan harus dilihat sebab musebabnya, sehingga didapat penyelesaian yang adil

3. Beruk dirimbo keno jaja, anak dipangku keno buang, kato pusako idak di ajak

Artinya :

Dalam mengambil keputusan harus bertindak adil, tanpa pandang bulu, sesuai dengan aturan adat

4. Sari ado sari bunamo, sari ado sari bugela, sari gunar sari kilat sari butepuk telingo angat

Artinya :

Jika terjadi suatu peristiwa yang menyebabkan adanya korban, maka harys cepat diselesaikan secara adapt, dan sesuai dengan hukum adapt yang berlaku

5. Ka ile serentak satang, ka mudik serengkuh dayung

Artinya :

Dalam suatu pekerjaan dilakukan dengan kerja sama, yang baik dan saling mendukung

6. La dapat susun dingan tindih, top dingen anggit, undin dingen imok

Artinya :

Sudah mendapat kata sepakat dalam keluarga untuk menanjilo satu orang pekajai penyampai kata maksud dari sepangkalan

7. Nyato di alam terang di areh

Artinya :

Sudah jelas dihadapan orang banyak

8. Seperti aur dengan tebing, aur busko ke tebing, tebing busko ke aur

Artinya :

Harapan kepada kedua mempelai dalam membina rumah tangga untuk saling mendukung dan bekerja sama dalam membina rumah tangga yang bahagia dan saling membutuhkan

9. Buruk bingkai dek penyakit, duruk sap dinge jerami

Artinya :

Semoga kehidupan rumah tangga rukun untuk selamanya dan tidak ada yang dapat memisahkan kecuali maut.

10. Alam barajo, luhak bapanghulu, kampung batuo, umah bataganai

Artinya :

Dalam kahidupan bermasyarakat di Kerinci mulai dari lingkungan kecil (keluarga) dan seterusnya keatas, ada yang ditunjuk sebagai pemimpin (orang yang dituakan) untuk memimpin masyarakatnya.

11. Menebang menuju bangka, melanting menuju tampak, menembak menuju alamat.

Artinya :

apa yang disampaikan sesuai dengan aturan adat dan tepat menurut apa yang diinginkan.

12. Dimano bumi dipijak, disitu langit dijunjung, Dimano timilang dicecah disitu telman tumbuh, dimano bumi dipijak disitu langit dijunjung.

Artinya :

Dimana saja kita berada kita harus mengikuti adat istiadat dan aturan setempat.

13. Buruk li baraganti li, buruk pula jalipo tumbah, bah kayu aro jelatang bangkit, hilang cincin paramato timbun

Artinya :

Walaupun genarasi berganti dari nenek turun kemamak dan turun lagi kekemenakan, sampai keanak cucu namun gelar adapt dan adapt istiadat tidak akan punah mati, akan selalu dilanjutkan oleh anak cucu atau generasi berikutnya.

14. Tapian bupaga baso, padang bupaga baso, negeri bupaga adat

Artinya :

Dalam kehidupan bermasyarakat harus mematuhi atau menghormati norma-norma yang berlaku

15. Mengisi cupak penuh, gantang melilih

Artinya :

Bila seseorang atau suatu keluarga yang ingin masuk menjadi warga desa atau negeri harus membayar meh angus atau uang adapt sesuai dengan yang telah ditentukan.

16. Mengaji diatas kitab, meratap diatas bangkai

artinya :

seseorang tidak boleh berkata dan berbuat sembarang, tetapi harus berdasarkan ilmu pengetahuan yang dipelajari atay tercantum dalam kitab

PARNO ADAT

Ngetak tando

Pat dipepat, batang keduduk, besusun batang Jerami. Cempako dilua’ koto, sirapat kito dingen duduk Sadu dilingkung umah ini, alu kakayo ka tumbuh kato, Kalu idak tanah dipingkah; mano bulih tanah dipangku Kalu idak kato dibilang, mano bulih dapat maksud

Kini kito bilang maksud kedatangan kami pado malom ini..

Adolah usul dingan asal, sebab dengan karno antaro nyu anak ngini buduo pumen. Ia.-baiyo bapinak bainok, muleh air dipamuluh la ketu kato di mufakat

Cucok uweh mulawan Buku, layak melawan judu,menurut dingan ico kito pakai

Ateh tando orang pgi kurimbo rinteh dingan rantau, ico dingan tando orang bukayu ado lepang dingen butakuk, Tando butunong ado tando dingen telatak

Iyo pumen pado malam ini kami mletak tandonyo terhadap iyo anak ngini pumen nyu nampak maksud kedatangan kami pado malam ini

JAWAB P A R N 0

Adat gulo muresap, pisang babuah, jangung berambut. Adat kato bujuwab andai butingkah, gayung busambut idak dijawab kato kayo nampak nia kami mabin; kok nak diJuwab kato kayo nampak pulo kito butingkah kato; Kini menurut adat ico kami juwab sepanjong Katu kayo;

Sadu ngekayo bilang sadu iyo kayo tap sadu bena nia ngeh tabilok lah jadi ukir, mano ngaterentang jadi barih; kareno kayo meratap diateh bangkai, ngaji dengan kitab

I K A TA N

Kalu ngulak dingen jantan, Iyo luncung cihi; Kalu ngulak dinge butino, Iyo gando cihi ( duo kali lipat)

NGENJUK TAHU

………………….busudut empat ,ini

Segalu kito dingen dilingkung

Ditudung atap dingen busanggit mendun dingen umum lantai dingen butanai; Sungguh banyak ikan dilubuh Siku jugo dingen keno jalo, Sungguh banyak kito dingen duduk suhang, jugo kutumbuh kato.

Yo kalu mbeli gulo, itu Dukiti, gulo tibeli di pekan tinggan; Kami parno mulonyu kini nyampaikan maksud cupak dingen gantang, Kalu idak disampai maksud cupak dingen gantang, Jangan senduk ayi dalam pinggan idak tentu ulu idak tentu maro; Kini kito mencari ulu dingen marunyu

Terbit air: jak hulu, terbit getah jok batang, terbang angin jak puhun terbit kato jak cupak dingen gantang;

Karno cupak dingen gantang lah dapat tap dingen anggit susun dingan tindik, Iyo Ka ili serentak satang ke Mudik, serengkuh dayung, terandam samo basah terampai yo samo kering, terapung samo hanyut, lah seletuh bdin, satalu suhak, sipindun seinok seiyo sekato lah mulek air di pemuluh lah ketu kato dimupakat terserah kepado orang seorang,

Mano kato terserah kepado orang surang, pado malom ini sengajo, merengguh kayo tengganai rumah. tau-tau pati penghulu, orang tua dingen empat jenis dalam negeri kito ini, dingen jauh lah dipanggil untung, dingen pahak lah dipanggin kato lah dapat. ‘kito basusun, pado Malam ini, idak tuah penapet nian, manolah maksud sipengikalan pado malam ini menurut adat dingen kito ico pakai

sekecik-kecik kejo Setaui; Betenggang kejo Injuk tau; Si Gedong yo lah pulong.

Iyo pumen pado mlam ini sipenggakalan kito manggin njuk tau din ini.kayomutong kaki empat, kejo pado hari……Jadi mano ngeh lun tau rombongan kayo ini, io kato sampai menyampai supayo hadir datang pado hari tersebut

Iyo-nampak nyu kok jarang sisut, kok kerap cabut dikayo nggih itu pumen parno kami.-

J A W A B P A R N 0

Pat dipepat batang kududuk cempako di luar koto’ serapat kito dingen duduk Iyo ka aku ka tumbuh kato: katumbuh kato io ka aku tapi dinge nga kito busamo.

Adat kato juwab, anda ditingkah gayung, busambut, kale idak dijuwab kato kayo nampak nia kami mabin mulali, kok nak dijuwab, nampak nian kito butingkah kato iyo kami juwab sepanjong kato kayo

panjang barih Uha bulahak Tuan Ji buserban kereh Kayo urai panjang dingen pandak Iyo kami jawab cepat dingen tangkeh

Kini sadu dingen kayo kato sadu bena, sadu kayo bilong: sadu iyo, sejak awal sampai ke akhirnyo lah jeleh maksud sipengkalan

nampak pado hari itu di-tetapkan, sepengkalan iyo ahi itu samo•samo kito hadir, mano ngeh kanti kayo iyo kato sampai menyampai supayo hadir pada hari itu

mano Dingen lah.tabilok lah jadi ukir, mano ngeh terentang lah bari karno kayo ngaji dateh kitab meratap dateh bangkai dan memaham dalom yang busipat, kini yo iyo kok jarang idak nyado nak disisut, kok kerap idak nyado dingen nak dicabut, iyo iluk nian Pumandong mato

Bunyi ketuh urang judah, iyo kudnga ke bangkahulu

Kini parno iyo lan sudah, iyo minta maap lebih dahulu.

iyo inggu itu pumen.

PARNO MAWU ANAK KE SUNGAI.

Pat di pepat batang kududuk Cempako luar kuto Sirapat kito dingen duduk iyo alu ka kayo kutumbuh kato Kalu idak tanah pingkah mano bulih tanah dipangku Kalu idak kato dibilang mano bulih dapat maksud.

Jangan senduk air dalom pinggan idak tentu ulu, idak tentu maru, kini kito nak mencari ulu dinge maru. Terbit air dari ulu, terbit getah jak batang, terbit angin jak puhun; Terbit kato jak cupak dingen gantang, pado ahi ini lah top,

dengan tindik, susun dingen anggit, kok i1i serentak satang. kok mudik serengkuh dayung, terandam samo basah, terapung samo hanyut, terampai samo kering.

Lah seletuh bedin setalu suhak, lah seundin seinok golek lah dapat giling, kok pipih lah dapat kito Iayang, kok bulek idak nyado, agi basudut, Kok picak idak nyado agi busanding, kok bungkuk lah ditarah, kok kesat lah disipleh, lah muleh ayi dipemuluh, lah getu kayo dimupaikat kato terserah pado uhang suhang.

Pado hari ini, sengajo merungguh kayo anak jantan teganai umar, beserto dingen empat. jenis dcsa kito ini lah hadir pulo Kepala Desa, dingen jauh lah dipanggin dingen dekat lah di imbau. yang mano maksud sipengkalan pado ahi ini. iyo nak membayar utang utang uhang tuo terhadap anak itu ado empat/ limo perkaro yang pertamo mambao anak kesungai, Kedua sunah rasul, katigo, melepeh anak menuntut i1mu, keempat tikah kawin

Jadi pumen pado ahi ini malom ini Sipengkalan kito menunaikan kewajiban yang pertamo membao anak ke sungai jadi kito mintak kepado Allah semoga anak ini menjadi anak urang shaleH, berbakti kepado orang, jugo berbakti kepada masya­rakat, Negara dan agamo, idak pulo pulo supayo anak ini sehat Roh­ani dan jasmani dan idak pulo luput terhadap uhang nge mati lamo – mati baru kok arwah uhang dalom kubu; mintak dilapang, mintak didingin kok berat mintak diringan kini nampaknyu

Bubunyi ketuk uhang Judah iyo kudenga ke Bangkahulu kini parno lah sudah minta maaf dahulu kok jarang sisut kerap cabut ingge itu pumen nyu

JAWAB

Adat gulo merusap pisang babuah jagung berambut Andai butingkah, gayung busambut, kok idak dijawab kato kayo nampak nya nia kami mabin mlali di jawab kato kato nampak na butingkah kato kini kami jawab sepanjong kato kayu menurut ico pakai kito

Jadi pumen lah terang diareh, nyato dialam bahwa, maksud sepengkalan kito. nampak nyu nak membayar utang terhadap anak hutang yang pertamo. Yaitu nak membawo anak kesungai, jadi kito mintak kepado Allah, pada rasul Agar anak kito ini, menjadi snak, yang saleh hendaknyo, jugo anak mek nyu sehat Jasmani dan rohaninyo, ibu mak nyu sihat, pulo , demikian pulo seluruh keluarga demikian jugo. Arwah uha, nge mati Iamo, mati baru, mak mendapat lindungan dari-pado—Allah Swt., jadi pumen jadi sadu dengan kayo kato sadu io sadu kayo bilang sadu bena yang tabilok lah menjadi akir yang terantang lah jadi bari lah iluk nia dak nyado nak disisut, kok kerap nyado pulo d cabut, sedangi ilok nian dipandang mato.

Bubunyi ketuk uhang Judah iyo kudenga ke Bangkahulu kini parno lah sudah minta maaf dahulu kok jarang sisut kerap cabut ingge itu pumen nyu.

Kini parno iyolah sudah, macoka doa kito srah kepado tuan guru iyo itu lab pumen.-

PARNO N G U L U K A MEH UTANG

Begini …….karno anak buah anak punakan kami dingen datang dari suku………. terhadap ke suku ………. Desa kayo ini :

Pumen lah tepanjat dingen basalangung, tasuhuk dingen bugawa kok tapijak di gunung arang, itam tapak. kok tacalit di kapu putih telunjuk, ruponyu kini salah menurut adat suko berutang, kok baduso suko taubat, kok gawa suko menyembah, suko-skcik-kecik utang kami pangku segedang-gedang utang kami junjung, kini karno lah tumbuh menurut adat luko bupampeh, mati bubangun, iyo kami baya sepanjang menurut adat ini, idak penuh keateh penuh kubawah.

J A W A B

Adat kato bujuwab, andai butingkah, gayung busambut, kok idak dijuwab nampak kami mabin mulali, kok nak dijuwab nampak kito butingkah kato Kini menurut adat iyo kami juwab sepanjong katu kayo, Kini sepanjong kato kayo yo lah iyo galu, karno nyu lah tumbuh luko bupampeh, mati bu bangun, iyo idak pulo mimpi kah meh nia ka lanting, mimpi padi nio ka puhun, karno lah tumbuh salah barutang, badus taubat menurut adat yo kami terimo

PARNO MENJADI WARGA DESA *

Pat diperpat batang keduduk, basusun batang ubi cempakao diluar koto serapat dinge duduk dilingkung umah ini, iyo alu ka kayo ka tumbuh kato.

Kok mili gulo iluk, bukati, pulo tebeli di pekan ti­nggan, kami parno mulonyu kini nyampaikan maksud Cupak dingen gantang.

Kalu idak disampaikan maksud cupak dingan gantang, jangan sendu ayi dalam pinggan, idak tentu hulu, idak tentu maru, kini terbit ayi dari hulu terbit getah dari batang, terbit angin dari puhun, kato terbit dari sepengkalan mano sepengkalan pada malam hari ini……

ah dapat top dingen tindik, susun dingen anggit kok ili lah serentak satang, kok mudiklah serengkuh dayung, tendam samo basah, terapung samo hanyut, terampai samo kering, lah seletuh bedin, setalhu suhak, seunding, seinok, seiyo sekato, lah muleh air dipemuluh lah ketu kato di mufakat, kato terserah pado uhang suhang, mano kato terserah uhang suhang, sengajo merengguh segalo kito ini lah hadir pulo kepalo desa, yang mano maksud sepengkalan yaitu nak ngisi adat ngisi pusako dalom desa kito ini, nak jadi warga desa kito ini, mintak dipapak, mintak diarah diajun, karno kayo ini nge megang jengkun dinge paku, kunci dinge pasak ngulua ka pagi masuk ka petang

yo kami mintak dinge kayo ini ;

kalunyo karam mintak diselam, kalunyo tanabun mintak dikekeh, kalunyu kumpang mintak digali, kalunyo ka gunung mintak dibangkat kalu nyu cundung mintak ditungkat, kalunyu jatuh mintak disambut kalunyu hanyut mintak dipenteh.

Kini pumen kami serah dingen kayo ini :

Mano bumi dipijak situ langit dijunjung samu tegenang samo disawah, laman bersih samo ditempuh.

Kini durian ditegah padang buahnyo banyak dimakan ulat kalu kubentang agi mbuh nyu panjang kini kito puntan makny singkat

Kok jarang sisut kerap cabut hinggu itu pumen.

J A W A B :

Adat Kato bujuwab andai butingkah, Gayung busambut, kini menurut adat iyo kami juwab sepanjong kato kayo sejak awal sampai akhir apo yang kayo top sadu bena, apo yang kayo hilang sadu iyo. Mano sipangkalan pado malah ini nak ngisi adat dingen pusko nak jadi anak buah anak punakan desa kito ini, menurut adat mano bumi dipijak situ langit dijunjung samo tegenang samo dicauk laman bersih samo ditempuh lbuhk idak ka kurang ikan negeri idak kakurang adat tepian idak ka kurang baso tumbuh dalam negeri utang negeri samo dibaya gawe negeri samo dikakap, seciok bak ayam sedenting bak besi serumpun bak serai, mano uhang situ pulo kito dalam masyarakat, jangan nak nyangkut ka buun diliyi, jangan nak nayangkut ka batang ngebat ke pinggan salah kato adat batal kato serak idak sah kto ico pakai, kini pumen itu ngen agi tampak bunyi ketuk uhang judah iyo dengan ke bangkahulu kini parnolah sudah maco ka doa kito serah pada tuan guru

  1. iko blog kayo bg…

    Suka

  2. perlu di sebarkan masalah adat karena kondisi saat inibanyak sekali anak-anak muda yang telah hilang norma-norma yang baik mereka berbuat sangat menentang adat sehingga timbul masalah dalam kehidupan bermasyarakat.

    Disukai oleh 1 orang

  3. mantap wo semoga bermanfaat bagi generasi mudo…

    Suka

  4. tingkatkan masalah adat perno petatah petitrih

    Suka

Tinggalkan komentar